Klasická škola s vystresovanými učitelkami, nebo domácí učitel? Oboje má své pro i proti!

Co vašemu dítěti uškodí víc? Klasická škola s vystresovanými učitelkami, nebo domácí učitel? Oboje má své pro i proti!

Vzdělání je samozřejmě zcela nezbytné a bezpochyby by mělo být povinné. Ovšem měla by být povinná také školní docházka? Nestačí skládat pravidelně zkoušky z předmětů, které jsou v osnovách? A nenaučí se dítě víc v rodinném prostředí, kde na něj má učitel čas a nikdo ho nebrzdí, nebo naopak nenutí k výkonům, k nimž ještě nedozrálo? 
„Nechci chodit  do školy ani mít domácího učitele. Chci studovat sám!“ (Foto: profimedia.cz)
Do školy už nikdy!
Daniela má tři děti – devítiletou Viktorku, sedmiletého Matyáše a dvouletou Aničku. Viktorka začala v šesti letech chodit do normální školy, na Matyáše čeká od září to samé. V loňském roce dostal kvůli zdravotním potížím roční odklad a Daniela se snažila sehnat povolení k domácímu učení, ovšem neúspěšně. Důvodem jejího zájmu o domácí školu ale není synovo dnes už naštěstí slabé astma... „Když Viktorka nastoupila do první třídy, uměla číst, psát a počítat do deseti,“ říká. „Naučila se to skoro sama, s manželem jsme jí žádné lekce nedávali. Celý rok se nudila, třídní učitelka se jí nevěnovala a její nadání se nijak nerozvíjelo. Učitelce byla asi navíc nesympatická, protože jí pořád do notýsku psala poznámky, že je neukázněná, zlobí, ruší ostatní děti a je zpupná. Dcera se začala školy bát a měli jsme obrovské problémy, abychom ji tam ráno dostali. Nepřeji si, aby moje děti na sobě měly odmalička takovéto nálepky a aby musely trávit polovinu dne v prostředí, které je stresuje. Domácí učitelé se dětem navíc mohou věnovat důkladněji, nejsou omezeni počtem žáků, zvoněním a mohou rozvíjet ty zájmy a schopnosti, které děti mají. Podívejte se například do historie. Děti patřící k vyšším společenským vrstvám se učily doma a měly nesrovnatelně větší znalosti než děti chodící do veřejných škol. Dnešní škola samozřejmě vypadá jinak než škola těsně po zavedení povinné docházky, ale podle mého názoru se některé věci nezměnily.“
 

Doma nejsou kamarádi
Tereza naopak tvrdí, že všechny děti by měly mít do života stejné vstupní podmínky, aby se necítily odlišně a odstrčeně od ostatních a že by měly trávit co nejvíce času v dětském kolektivu, kde se naučí sociálním dovednostem. Tereza má dvě děti – osmiletou dceru a šestiletého syna – a o domácím učiteli by neuvažovala ani v případě, že by u nás byla domácí škola běžná. „Z dítěte, které se učí doma, vyroste samotář. Nebude mít žádné kamarády, nebude se dobře cítit v kolektivu a nedokáže se prosadit. Já sice také nesouhlasím se spoustou postupů normální školy, nejsem spokojená s hodnocením a nadržováním, ale jsem si jistá, že pořád převažují pozitiva. Kdo navíc zaručí, že se dítě naučí všechno, co se naučit má? Dalším argumentem proti domácímu učení je fakt, že se dá snadno zneužít. Jakmile přestane být povinná školní docházka, sociálně slabší vrstvy obyvatel přestanou děti dávat do školy a podstatně se zvýší negramotnost.“ „Žádné dítě nemá stejné vstupní podmínky,“ namítá Tereze Daniela. „Některé děti chodí do jazykových škol, jiné do uměleckých, každé dítě má jiného učitele, kterého si nemůže vybrat, každé je jiné. Na domácím učení neshledávám nic extravagantního a rozhodně nechci, aby se rušilo povinné vzdělávání. Jestliže se ale budou děti z domácích škol odlišovat tím, že se nenaučí jenom memorovat, ale také myslet, pak budu jen ráda. Každý rodič možná není dobrý učitel, ale to je mezi vystudovanými učiteli stejné. Já měla za sedmnáct let školy v oblibě pouze dva.“ 

Názor psychologa
„Většina rodičů upřednostňuje klasickou školu a to z několika důvodů,“ říká psycholožka Tereza Horváthová. „Zdaleka ne každý rodič má schopnosti, nadání a potřebné vzdělání k tomu, aby mohl učit své dítě sám, a na domácího učitele mu scházejí finance. Mít domácího učitele je u nás navíc považováno za výstřední záležitost. Podle mého názoru by měly existovat obě alternativy. Není pravda, že rodiče ze sociálně slabších vrstev budou domácí školu zneužívat a že se zvýší negramotnost. Pokud se ukáže, že děti neprospívají nebo že je nežádoucí, aby se učily doma, budou prostě muset usednout do školních lavic. Zastánci domácího učení chtějí úroveň vzdělání zvýšit, dát každému možnost, aby se učil v prostředí, které mu nejvíce vyhovuje. 

Autor: Harper's Bazaar
Foto: profimedia.cz,

Newsletter

odběr novinek a akcí na Váš email

Profil na G+ Profil na Facebooku

E-shop na míru od MEDIA ENERGY s.r.o.

© 2017 Papir.cz